Міжнародний франчайзинговий форум ресторанної і готельної індустрії — Franchithink — зібрав на території одного з найбільших столичних виставкових центрів українських і міжнародних інвесторів та франчайзерів. Редакція блогу Ribas Hotels Group майже у повному складі працювала на заході. Ми поставили топовим спікерам форуму одне з найактуальніших запитань:

Яким чином запровадження воєнного стану в деяких областях України вплине на бізнес?

Олександр Мусатов, співвласник True Burger Bar і Hendrick’s bar, автор навчальних семінарів з операційного менеджменту ресторанів, управління кухнею, управління персоналом. Розробник Системи стандартизації ресторанів. Автор підручників для співробітників ресторанів, тренер-консультант у сфері HoReCa:

— З урахуванням ескалації конфлікту можемо говорити про два погляди на цю ситуацію.

З одного боку, доволі складно відстежити моментальну реакцію.

Хоча насправді я її бачу і вже можу навести наочний приклад. Недавно в Києві відбувся масштабний захід.

Зі ста двадцяти заявлених учасників приїхали тільки сімдесят. Тобто близько п’ятдесяти осіб з різних причин вирішили скасувати поїздку.

В момент запровадження воєнного стану я проводив семінар у Херсоні. На ньому були присутні близько шістдесяти чоловік. Херсонська область, як ви знаєте, входить у зону, на яку розповсюджується воєнний стан. Не можу сказати, що я побачив паніку чи істерію. Звісно, люди збентежені, не розуміють, чого очікувати. І робити якісь прогнози, казати, як все погано чи навпаки — стверджувати, що це буде корисним для української економіки — я не готовий.

Ми переживали не один форс-мажор: кризу дев’яносто восьмого року, 2004-го, 2008-го. Пережили ми і 2014-й, в якому запускали True Burger Bar.

Мудрі китайці кажуть, що криза — це час можливостей. Для нас головне — щоб люди при цьому не гинули. Моя позиція така: крок за кроком йти вперед і добре виконувати свою роботу. Думаю, в цьому призначення кожного керівника і запорука успішного функціонування бізнесу в різні періоди.

Андрій Длигач, доктор економічних наук, стратег, CEO Advanter Group, засновник спільноти Board, Luniter Troubleshooting:

— Я вважаю, що для економіки особливого негативу не буде. Залучення іноземних інвестицій складає близько одного мільярда доларів на рік. А має бути близько десяти. Тому гірше вже не буде. Отже, втратимо ще сто мільйонів інвестицій. Це відіб’ється на окремих секторах, але не на економіці в цілому. Загалом уже бачимо, що деякі проекти заморожено.

Держава, здається, має використати цю ситуацію, щоб показати інвесторам, які бажають зайти у країну, в тому числі франчайзингам — що зобов’язання виконуються, курс гривні є стабільним, фактично все, в тому числі економіка, працює, бюджет наповнюється. Треба продемонструвати це, переводячи негатив у позитивну тональність і активно займаючись захистом прав власності. В такому разі держава могла би входити у 2019-2020 рік з чудовим майданчиком для зростання.

Я вважаю, що Україна приречена на активне зростання, динамічний розвиток, і ніякі воєнні стани цьому завадити не зможуть.

Мирослава Козачук, провідний фахівець у галузі франчайзингу в Україні і за кордоном, співвласник і СЕО компанії Franchise Group, автор проекту «Перша школа франчайзингу», партнер з розвитку франчайзингової мережі Технічної студії «Винахідник» і Robo Club:

— Нелегке запитання. Те, що пережила Україна за останні вісім років, той досвід, що набула, не дасть бізнесу кардинально загрузнути в проблемах. Український бізнес вже став свідомим і постійно розвивається.

Підозрюю, всі, хто думав купити франшизу, притримали гроші в кишені і саме зараз не наважаться це зробити.

Але ті компанії, які вже розвиваються через франчайзинг, розуміють, що франшиза — це одна з тих переваг, завдяки якій власник не кине свій бізнес напризволяще і зможе керувати ним по всьому світі.

В даному випадку франчайзинг — саме той інструмент, який дуже яскраво показує, як круто розвиватися не тільки у своїй країні, але й в інших державах. І в певний момент це дозволяє убезпечити себе, своїх співробітників, компанію, клієнтів від складних ситуацій.

Антон Воронюк, керівник Академії інтернет-маркетингу WebPromoExperts:

— Поточний стан у країні є наслідком того, що триває на території АТО вже достатньо довго. Я впевнений, що український бізнес підлаштувався під ці реалії.

Яніна Бабуцька, керівник відділу консалтингу Franchise Group:

— Воєнний стан не означає, що треба зупинити всі бізнес-процеси і припинити роботу. Необхідно подумати про те, як перестрахувати свою компанію і масштабувати її не тільки в Україні, але і за її межами: відкривати представництва або франчайзингові об’єкти на інших територіях. Це посилить сам бренд. його капіталізацію, інвестиції і захистить бізнес від неприємних форс-мажорів. Зупинятися точно не можна.

Оксана Долгова, бізнес-тренер компанії BogushTime, коуч, інструктор, психолог:

— Наша основна аудиторія — це власники компаній і керівники топових підрозділів. Однозначно воєнний стан впливає на бізнеси. Оскільки ми працюємо з цілепокладанням: з тим, щоб людина була щасливою, створювала цілі для себе і свого оточення. Виходячи зі своїх цінностей, підприємець і приймає рішення: хтось йде у політику, хтось впроваджує інновації, на які раніше не наважувався, хтось згортає бізнес, хтось розвиває його ще інтенсивніше. Тобто якщо його цінність цілком полягає у бізнесі, то він продовжуватиме розвивати свою справу. Якщо людина поставила у пріоритет родину, дітей, — можливо, він замислиться над тим, щоб поїхати за кордон. Все залежить від його внутрішніх позицій, а не від того, якою є ситуація в країні.

Якщо хочете якось вплинути на те, що відбувається навколо, треба починати з самого себе. Зараз через те, як поводяться люди, можна зрозуміти, чого вони хочуть і як діятимуть.

Христина Вієр.
Фото спікерів надані
творчою командою Franchithink.