+38 (097) 842 08 34
ПН-ПТ з 9:00 до 17:00
UA
RU EN
Послуги
Девелопмент
Співпраця в розробці девелоперських проєктів
Керування готелем
Для власників всіх видів готельних об'єктів
Купівля та продаж
Для власників готельних об'єктів
Маркетинг і бронювання
Для посилення продажів готелю
Check-up готелю
Комплексна діагностика вашого бізнесу
Напрямки
Інвестиції в Україні
Від 10 000$ у прибуткову готельну нерухомість
Мережа готелів
Занурюйся у магію подорожей разом з Ribas Hotels
Інвестиції за кордоном
Готельний бізнес у Азії та Європі
Книга “Більше ніж сервіс”
Книга, яка переверне ваше уявлення про сервіс
Дизайн готелів
Розробка інтер’єру готелів
Про нас Об’єкти Аналітика Блог Контакти
UA
RU EN
Інвестиції

Прибуткові будинки. Як швидко апарт-готелі витіснять з ринку звичне здавання квартир в оренду

31 березня 2021
8 хвилин

Автор: Олександра Нєкращук

До України дісталася мода на апарт-готелі − готелі, що перебувають у колективній власності, здатні забезпечити пасивний дохід тим, у кого є $60-80 тис. Про це пише журнал НВ.

У Михайла, який попросив не називати його прізвища, в Одесі є власний бізнес − мережа невеликих точок швидкого харчування біля моря. Вони приносять непоганий дохід, і перед підприємцем стоїть непросте завдання: куди вкладати зароблені прибутки.

Нести гроші в банк одеський підприємець не захотів − він уже втратив частину вкладень на депозитах після банкрутства деяких фінустанов у 2014-2015 роках. А купувати державні облігації внутрішньої позики (ОВДП) бізнесмен не готовий.

«Я розумію, що в разі моєї раптової смерті сім'я не зможе займатися бізнесом і у підсумку в короткостроковій перспективі залишиться без засобів до існування», − каже підприємець. Ось тому він і купив номер в одеському апарт-готелі за 2,7 мільйона гривень і розраховує отримувати стабільний дохід.

Схожу історію на умовах анонімності НВ розповів ще один одесит − 55-річний Костянтин. Разом із дружиною він здає в оренду чотири власні квартири, але бажання займатися цим далі немає. Зате є прагнення протягом п’яти років емігрувати в Канаду, а до цього встигнути прилаштувати зекономлені 2,3 мільйона гривень, щоб повністю забезпечити себе пасивним доходом після досягнення шістдесяти років. Ось одесит і придбав номер у місцевому апарт-готелі.

Подібні прибуткові будинки − це готелі з безліччю номерів, які належать різним інвесторам. Тих привертає невисокий поріг входу і відсутність необхідності активної участі в управлінні об'єктом − цим займається готельний оператор, забезпечуючи собі та власникам номерів прибуток.

В Україні справжніх апарт-готелів поки що небагато − приблизно 10. Але далі буде більше, впевнені експерти.

Україна у справі

Українців, які заробили $50-60 тис. і не знали, куди їх вкласти, останніми роками приваблювали грузинські девелопери. У Батумі апарт-готелі, наприклад, безпосередньо на першій лінії від моря будує компанія Orbi Group. Для потенційних покупців з України вона влаштовувала справжні тури. Переліт, проживання та розважальна програма з грузинськими танцями і закусками, екскурсіями − все це було безкоштовним за умови, що інвестори укладуть договір і куплять номер. Сума інвестицій стартувала з $39,2 тис., а термін окупності становить у середньому 7,5 року.

Від українців, охочих вкластися у батумські готелі, відбою не було.

Фото: DR

Світовий ринок туризму, який до пандемії коронавірусу зростав у середньому на 3-4% за рік, робив сегмент апарт-готелів перспективним. У США такий формат з’явився у 1970-х і швидко став популярним не тільки там, а й в Азії, та країнах Європи, каже Марина Лео, партнерка зі стратегічного розвитку DEOL Partners, готельного оператора мережі Senator Hotels and Apartments, 11 Mirrors Design Hotel і Globe Runner Hotel & Hostel.

Вітчизняні девелопери зважилися будувати апарт-готелі всього кілька років тому, надаючи перевагу курортним регіонам країни. Керівна готельна компанія Ribas Hotels Group зараз завершує проєкт апарт-готелю на 63 номери в Одесі на 10-й станції Фонтану. «Ми добудуємо об'єкт і в кінці року почнемо продавати апартаменти. Їх вартість становитиме $60-80 тис., і потенційні охочі вже є», − каже її засновник Артур Лупашко. Компанія також планує реалізувати ще три такі проєкти, один з яких відкриється у Затоці, а два інших − на заході країни.

Як це працює

Апарт-готелі, як розраховують девелопери, згодом стануть конкурентами орендним квартирам.

Зараз саме приватні інвестори непогано підтримують ринок первинної нерухомості. Частина з них купує квартири на початковому етапі будівництва і продає перед введенням будинку в експлуатацію, заробляючи 30-50% від вартості житла. Інші клієнти роблять ремонт і здають нерухомість у новобудовах в оренду.

Але здавання житла в оренду − справа клопітка. Потрібно зробити ремонт, знайти орендарів, контролювати стан квартири та сплату рахунків за комунальні послуги. Водночас гарантій, що мешканці не зіпсують меблі або не винесуть, наприклад, новий холодильник, немає. В орендарів теж немає впевненості, що їх не виселять на наступний день або не віддадуть заставний платіж. Тому обом сторонам доводиться «придивлятися» і розраховувати на свою інтуїцію.

Лупашко з Ribas Hotels Group каже, що апарт-готелі − це цивілізована альтернатива орендному бізнесу. Керівна компанія забезпечує комплектацію від меблів до постільної білизни і витратних матеріалів, сама знаходить постояльців, займається дрібним ремонтом. За ці послуги вона отримує в середньому 25-30% від прибутку. Все інше − дивіденди власників апартаментів. Термін окупності таких вкладень, за словами Лупашка, 10-12 років. Готельні номери можна і продати − в успішних об'єктах їхня вартість може вирости на 20% після року успішної роботи.

Є і ще одна причина, чому девелопери все частіше дивляться у бік апарт-готелів. Адже з юридичного погляду такі приміщення нежитлові. А тому готелі можна будувати на ділянках, не призначених для житлової забудови.

Термін повернення інвестицій, порівнюючи з будівництвом класичного готелю, в апарт-готелів коротший, оскільки продажі номерів стартують ще на початковому етапі будівництва. У найуспішніших комплексах більшу частину номерного фонду розпродають до моменту введення об'єкта в експлуатацію, уточнює Наталія Чистякова, директорка департаменту оцінювання і консалтингу компанії Colliers Ukraine.

Можливі ризики

Купити номер в апарт-готелі поки може обмежена кількість українців: топменеджери великих компаній, айтішники й інші фахівці, які спроможні зібрати $60-80 тис.

У країнах ЄС коло потенційних покупців набагато ширше. «У Польщі менеджери середньої ланки із зарплатою від $3 тис. на місяць купують номер в апарт-готелі що три роки. Вони намагаються забезпечити себе додатковим доходом на пенсії», − каже Лупашко.

Костянтин Олійник, керівник департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG, вважає, що такий бізнес розвиватиметься у туристичних регіонах на заході та півдні країни. Але інвестори все-таки мають враховувати можливі ризики, пов’язані зі зниженням потоку відпочивальників. Так, епідемія COVID-19 «коштувала» галузі торік приблизно 60 мільярдів гривень, оцінили втрати в Держагентстві розвитку туризму.

Шість-сім років тому в Україну щорічно приїжджали 21-25 мільйонів іноземних мандрівників, потім, на тлі війни і занепаду економіки, їх кількість знизилася до 10-11 мільйонів. А минулий рік і зовсім залишив країні лише внутрішніх туристів. На щастя, їх було досить багато, щоб цієї зими заповнити Буковель, а минулого літа − пляжі Одеси й області.

Сама сфера діяльності апарт-готелів залишається складною. У США, розповідає Лео з DEOL Partners, діють чіткі правила в кооперативах (спільне володіння будинком) або кондомініумах (володіння житлом і часткове володіння прибудинковими територіями). У першому випадку клієнт купує не квартиру, а акції кооперативу і, по суті, право на проживання у ній. Користуватися житлом можна на свій розсуд, але продати або здати його в оренду − лише з дозволу всіх мешканців. У кондомініумі можуть бути схожі обмеження, встановлені спільнотою його мешканців.

В Україні ж якщо квартири-номери продаються, то власники мають більше прав і впливу на прийняття рішень, ніж керівна компанія. А в разі створення ОСББ (об'єднання співвласників багатоквартирних будинків) саме воно візьме на себе додаткові функції з управління об'єктом, конкуруючи з керівною компанією.

Співвласники − члени ОСББ шляхом голосування завжди можуть переобрати керівну компанію. За законом, для цього необхідно дві третини, а найчастіше 50+1% голосів. Якщо апартаменти перебувають у спільній частковій власності, то все одно власники мають переважне право над оператором.

Лупашко каже, що вони розробляють договір із кожним покупцем апартаментів, які передаватимуться в управління на 10 років. І в цей період власник не зможе змінити керівну компанію або поселитися у своїй оселі.

Попри невизначеність правил апарт-готелі точно залишаться привабливим варіантом для приватних інвестицій на ринку. А надалі цей сегмент лише розвиватиметься, упевнений Лупашко.

Повну статтю читайте в № 11 журналі НВ від 25 березня 2021 року.

Поділитись
Зв’яжіться з нами
Помилка заповнення
Україна

Одеса, пр. Лесі Українки, 25
Київ, Майдан Незалежності, 2
Львів, вул. Д. Данилишина, 6

+38 (097) 842-08-34

Польща

126, Marszalkowska Centre,Marszałkowska 134, 00-008 Warszawa

+447488817906

Балі

Jl. Raya Sanggingan No. 89, Ubud, Kedewatan, Kec. Gianyar, Kabupaten Gianyar, Bali 80571

+38 (098) 414-36-67

Велика Британія

27 Old Gloucester Street, London, United Kingdom, WC1N 3AX

+447488817906