Статтю опубліковано в інтернет-виданні «Економічна правда».

Збільшення ефективності бізнес-процесів – перше, що приходить на думку, коли починається криза. Однак власникам бізнесу варто не забувати про це і в інші періоди. Адже це дає змогу компанії демонструвати кращі показники та розвиватися швидше.

Цей процес не є легким, і потребує аналізу, структурованого підходу та залучення співробітників. Так, не поспішаючи, і акцентуючись насамперед на процесах, які мають найбільший вплив на бізнес-результат, можна започаткувати масштабні зміни.

Автор: Андрій Маренчук, СОО групи компаній Ribas Hotels Group

Найпоширеніші помилки

Правильно налагоджені процеси допомагають збільшити продуктивність, знизити витрати та підвищити якість роботи. Проте є помилки, яких з різних причин допускаються навіть досвідчені підприємці під час підвищення ефективності бізнес-процесів. Розглянемо їх докладніше.

Економія на якості. Часто буває, що компанії заощаджують на якості. Проте якщо у компанії є продукт, вона має зрозуміти, що для її клієнтів у ньому є найважливішим. Тобто якщо вона надає послугу чи продає товар, то має розуміти, завдяки яким якісним факторам клієнт точно буде звертатися до неї. Тому важливо не змінювати те, на чому тримається продукт.

Наведу приклад на автомобілях преміум-класу. Якщо клієнти Rolls-Royce звикли до того, що в машинах сидіння з натуральної шкіри, власники компанії не можуть оптимізувати цю частину, оскільки це якісний фактор, важливий для людей. Так само якщо клієнти звикли до того, що в салоні автомобіля використовуються натуральні матеріали: дерево, метал, шкіра, скло, то компанія не може це змінити, оскільки Rolls-Royce вже 50 років заявляє, що опікується натуральністю матеріалів у салонах машин.

Вузький період планування. Часто підприємці не планують нічого далі кризи. Але фокусування тільки на тому, як пережити кризу, не дасть бажаних результатів. Керівник має думати на перспективу в 5 років.

Наприклад, коли компанії запропонують впровадити певне IT-рішення, яке коштуватиме мільйон, але окупиться лише за 5-6 років, і вона відмовиться, думаючи, що це невигідно – це помилка. Ці роки дуже швидко минуть і натомість вона може отримати швидкість, якість тощо.

Люди звільняються? Як зупинити плинність кадрів

Компанії, які прийшли до автоматизації бізнес-процесів 5 років тому, зараз автоматизовані та більш системні, ніж ті, які думають, що можна почати займатися автоматизацію сьогодні. Останні вже програли 5 років своїм конкурентам.

Заощадження на маркетингу. Під час кризи не можна оптимізувати маркетинг. Але навіть ті підприємці, які про це знають, часто не виконують це. Річ у тім, що в момент, коли криза закінчується, компанія має з неї вийти на хвилі завдяки маркетингу.

Ми досі бачимо, що навіть під час війни велика кількість топових компаній збільшують маркетинговий бюджет: "Нова пошта", Monobank, "АТБ". Вони є трендсеттерами маркетингу в Україні, бо розуміють, що навіть зараз, під час кризи, дуже важливо підтримувати та підсилювати впізнаваність і репутацію бренда.

Неадекватна оцінка людського капіталу. Найважливіший в усіх компаніях – людський капітал. Керівник завжди має триматися за цінні кадри. У певний момент кризи компанія не може підіймати заробітну плату всім, тому власник має розуміти, кому її наразі треба підняти, а кому – ні.

Крім того, деякі компанії у кризу починають оптимізувати заробітні плати не точково, а знижують її всім співробітникам на 50%. Так можна зробити, тому що так простіше, але ми, наприклад, індивідуально заглиблюємося в оцінку людського капіталу. Ціллю є втримання ядра співробітників, що є в компанії.

Фото: Freepik

Звільнення заради оптимізації. Трапляються випадки, що звільнення для власника бізнесу здається найкращим рішенням у межах роботи з бізнес-процесами. Але завжди є вибір не робити цього, натомість навіть підтримавши людину шляхом підписання з нею, наприклад, партнерської угоди.

Майже з кожним робітником ми намагаємося вийти на win-win історію, коли ви одне одному можете бути корисні. Крім того, в нас був досвід, коли людина завдяки своїй самостійній діяльності, за підтримки власника бізнесу, почала отримувати більше коштів, і компанія заробляла разом з нею.

Наведу приклад. Компанія бачить, що її фінансовий відділ збитковий, але треба зберегти людський капітал. У такому разі власник може запропонувати своєму партнеру з іншої компанії залучити фінансовий відділ на аутсорс для ведення його бухгалтерії. І тією дохідною частиною, яку буде надавати партнер, перекрити витрати, водночас зберігаючи людський капітал у момент кризи.

Ще одним варіантом збільшення ефективності бізнес-процесів може бути домовленість з персоналом про оплату лише за кількість зробленої роботи. Ми нині працюємо за такою схемою в готелях, сплачуючи покоївкам за кількість прибраних номерів на день.Так само може працювати і з офіціантам в ресторані – погодинно або позмінно.

Надалі в Україні буде спостерігатися криза, пов'язана з людським капіталом. Станом на 21 червня 2023 року, за даними Міністерства закордонних справ України, за кордоном перебували 8 мільйонів 177 тис. українців.

Майже 63% українців, які перебувають за межами нашої країни, повнолітні, 22% – діти до 18 років. Вік ще 15% осіб не уточнюється. Тож нині за кордоном через війну перебуває близько 20% наявного населення України до 24 лютого 2022 року.

Тому наразі для кожної компанії головна задача – розвивати свій бізнес заради збереження людського капіталу.

Продовження читайте за посиланням в інтернет-виданні «Економічна правда».

Підписуйтесь на наш блог, щоб не пропустити цікаві новини нашої компанії!