Проєктування готелів – це складний та багатогранний процес, що вимагає глибокого аналізу, творчого підходу та ретельного планування. Чи то маленький бутік, чи розкішний курорт, він має задовольняти потреби гостя – а які у нього запити необхідно вирішити ще до початку складання проєкту. У цій статті ми розглянемо ключові правила, принципи та етапи проєктування готелів.

Автор: Тетяна Морозова, провідний архітектор Ribas Hotels Group

Принципи проєктування готелів

Перш ніж переходити до конкретних питань розглянемо основу, на якій вони будуються. Є кілька принципів, які потрібно брати до уваги на кожному етапі – концепція, складання технічного завдання та формування команди. З цього і варто починати.

Концепція. Вихідна точка проєктування

Концепція – унікальна ідея. Якщо її немає, повертаємося на початок і шукаємо в чому ж унікальність вашого задуму і яка ідеологія. Концепція відображатиметься абсолютно у всьому – архітектурі, інтер'єрах, функціональному устрої будівлі, переліку додаткових послуг і навіть роботі персоналу. Це найцінніший документ, до якого при будь-якій суперечці буде звертатися команда девелоперів, власник та керівна компанія в операційній діяльності.

Загальна концепція комплексу може сформувати загальний стилістичний напрям та настрій, що передається через архітектуру готелю (форми, матеріали, кольори).

Контекст локації теж важливий, адже будівля має вдало поєднуватися з довкіллям та забудовою. Наприклад, яскравий червоний фасад з різнобарвним підсвічуванням буде важко вдало вписати у квартал з історичною забудовою. І навпаки, якщо ваш готель розташований десь у горах, то використати натуральні матеріали на фасаді – це вдала ідея, яка допоможе добре вписати будинок у природне оточення.

З іншого боку, важливим чинником є бюджет. Оскільки саме він безпосередньо впливає на те, які саме матеріали та якої якості ви можете вибрати. Нині багато матеріалів та технологій на різний бюджет. Але важливо пам'ятати, що навіть найдешевший фасад можна цікаво оформити завдяки вдалим архітектурним рішенням.

На фото: готель Ribas Karpaty

Як приклад можна навести екстер'єр готелю Ribas Karpaty (с. Поляниця, Івано-Франківська область), де поєднуються стримані природні кольори та цікаве підсвічування, що підкреслює геометрію фасаду. А у фасаді одеського готелю WOL.121 навпаки використані контрастні кольори та ритмічний ряд із вікон та пофарбованих частин, оскільки це міський готель, який має бути частиною міського середовища.

Технічне завдання. Наводимо чіткість

Без ТЗ немає результату. Технічне завдання – це ключовий документ, який визначає основні вимоги та параметри при проєктуванні готелів. Воно включає плани та креслення, технічні специфікації, розрахунки та інші документи, необхідні для повного представлення проєкту та його реалізації. Важливо, щоб технічне завдання було складено у партнерстві з архітекторами, інженерами та іншими фахівцями. Тільки так можна врахувати всі аспекти та забезпечити успішну реалізацію проєкту.

Команда підрядників. Різні погляди на одне питання

Проєкт готельного комплексу має створювати не лише архітектор та дизайнер інтер'єрів. Вже на цьому етапі залучають до завдання технологів, які займаються бізнесовими питаннями. Оптимально якщо проєктна команда виконує проєктування готельного комплексу від А до Я: від розробки концепту до запуску в роботу. Співробітники-технологи з наміром залучаються до процесу проєктування, щоб забезпечити стійкий зв'язок між концепцією та функціонуванням об'єкта. Вони не лише стежать за дотриманням будівельних норм та стандартів, а й забезпечують зв'язок із операційною діяльністю у майбутньому. Це допомагає створювати проєкти, що відповідають будівельним нормам та реальним потребам та можливостям клієнтів.

Помилково вважати, що якщо співпрацювати з командою та залучати підрядників, на проєктування готелю ціна зросте. Саме навпаки – економиться і час, і гроші, тому що професіонали спочатку виключають ризики і не доводиться в процесі будівництва терміново «гасити пожежі».

На фото: апарт-готель WOL.121

5 етапів проєктування готелю

Весь процес проєктування готельного комплексу прийнято ділити на 5 ключових етапів:

  1. Вибір локації.
  2. Підготовка.
  3. Архітектурне проєктування.
  4. Розробка системи інженерних комунікацій.
  5. Створення дизайну інтер'єру.

Розглянемо кожен з них детальніше.

Вибір місця для будівництва чи будівлі під реконструкцію

За наявності порожньої відповідної будівлі можна задуматися про її перепланування та переобладнання під готельний комплекс. Завдання непросте, потрібно враховувати як норми проєктування готелю, так і технічне завдання від замовника. Для цього стане в нагоді план БТІ, де будуть відображені всі істотні деталі. І це можливо далеко не в кожному випадку – є несучі стіни, які не можна переносити, обмеження первісного планування.

Будівництво з 0 - кращий варіант, хоча і обійдеться дорожче. Воно дасть змогу створити готель, який повністю відповідатиме затвердженому ТЗ та нормативам. Локація підбирається з огляду на специфіку міської забудови, туристичного потоку, розташування цікавих туристичних центрів та місцевих визначних пам'яток, інфраструктурних об'єктів, щоб вони залишалися у кроковій доступності. Багато міських готелів вважають за краще розташування на центральних вулицях, але це не обов'язково. Навпаки, часом заміські комплекси мають ще більшу популярність серед відпочиваючих, які шукають тиші та конфіденційності.

Підготовка

Вона передбачає інженерне дослідження території. Потрібні послуги топографів. Фахівці вивчають місцевість та готують висновок щодо специфіки хімічного та фізичного складу ґрунту, ризику сейсмічної активності, рельєфу та глибини залягання підземних вод, екологічного стану місцевості. Результати досліджень потім враховуються при плануванні архітектури інженерних комунікацій.

На фото: готель Ribas Karpaty

Архітектурне проєктування

Зовнішній вигляд готелю відіграє важливу роль у попиті на нього. Фасад – це свого роду візитна картка, що залишає перше враження у туристів. Відомі особливості екстер'єру стануть незабутніми, привернуть увагу.

Головний принцип планування внутрішнього простору – це комфорт та враження гостей, а також оптимізація шляхів персоналу. Головне завдання – це максимально продумати та відокремити шляхи гостя та шляхи персоналу.

Розробляючи планування, яке відповідає готельній технології, досить важко орієнтуватися на один шаблон – різні ділянки та будівлі мають різні обмеження та особливості. Але в Ribas Hotels Group є спеціальний стандарт проєктування готелів, який допоможе врахувати всі моменти з погляду планування простору.

Оптимальне планування номера розпочинається з визначення комплектації номера. Потім, враховуючи розміри приміщення та логіку користування, необхідно розмістити меблі й обладнання. На розташування впливають не тільки розміри приміщення, а також вид з вікна. Наприклад, у Bacara by Ribas архітектори орієнтували ліжко на вікно (а не на телевізор, як завжди), щоб зробити акцент на неймовірний вид на гори.

На фото: готель Bacara by Ribas

Під час роботи з номерами більшої площі необхідно передбачати можливість «модульності» – це коли номер може працювати і як великий сімейний, і як два маленькі стандарти. Все завдяки продуманому тамбуру між номерами та додатковим електронним замкам. Приклад такого номера можна побачити на останньому поверсі Ribas Karpaty. Така схема допомагає оптимізувати продаж номерного фонду, адже великі номери орендують значно рідше за маленькі.

Ключовим моментом під час проєктування є також передбачення інфраструктури, адже на її розміщення впливає багато факторів. Вона зазвичай закладається ще під час розробки концепції готелю. Небагато гостей після поселення проводять весь час у номері. І саме зони ресторану та SPA допомагають створити потрібний вау-ефект.

Під час проєктування ми прораховуємо ідеальне розташування інфраструктури як з погляду сценарію користування гостем, так і з погляду логістики завантаження та роботи персоналу. Особливу увагу звертаємо на приміщення для інфраструктури. Наприклад, мало хто враховує яке дійсно велике технічне приміщення необхідно для функціонування басейну та SPA, а також як важливо продумати зручне завантаження кухні та складських приміщень.

Зазвичай інфраструктура має бути пов'язана між собою, мати максимально зручні шляхи доступу для гостей і фасадні вікна з гарним виглядом.

Розробка системи інженерних комунікацій

На цьому етапі особлива увага приділяється зонуванню всіх приміщень та розробці детальної схеми розташування номерів із зазначенням точної площі кожного з них, особливості інтер'єру, освітлення. Після цього здійснюється відмітка всіх комунікацій на схемі системи опалення, водопроводу, водовідведення, освітлення, вентиляції. Крім того, враховують розташування вхідної групи та вікон, щоб забезпечити зручний доступ для гостей та оптимальне освітлення внутрішніх приміщень.

На фото: готель Ribas Karpaty

Також враховуються вимоги до пожежної безпеки й охорони. Всі наші готелі обладнані системою пожежної безпеки. У нових готелях під час проєктування ми обов'язково з перших етапів консультуємось із пожежними службами. Загальна система охорони та безпеки готелю може відрізнятися залежно від розмірів та специфіки готелю. Цей момент ми щоразу опрацьовуємо індивідуально.

Створення дизайну інтер'єру

Розробляється інтер'єрне оформлення номерів, громадських зон, ресторанів та інших приміщень з урахуванням концепції готельного комплексу. Сучасні дизайнерські рішення при проєктуванні готелів прагнуть створити унікальні та комфортні простори, які вражають гостей. Вони можуть використовувати різні стилі, матеріали та текстури.

Варто зауважити, що дизайн інтер'єру в проєктуванні готелів дуже часто навіть важливіший, ніж архітектура – адже гості стикаються саме з дизайном, коли взаємодіють із готелем.

На фото: апарт-готель WOL.121

У наших готелях ми намагаємося ще до початку проєктування провести дослідження локації та її культурних особливостей. Наприклад, в одному із проєктів у Буковелі місцеві дерев'яні конструкції для просушування сіна надихнули дизайнерів на створення дерев'яного декору у номері. Також завжди гарна ідея – взаємодіяти із місцевими художниками. Нині українське мистецтво активно розвивається. Тому раджу всім стежити за нашими митцями та взаємодіяти з ними. Це стосується не лише картин. Ми використовуємо кераміку, текстиль і декор. Це створює унікальну атмосферу та настрій.

Грамотне планування, творчий підхід та облік усіх аспектів забезпечують успішне створення унікального та функціонального простору, який радуватиме гостей та приноситиме успіх його власникам.

Створення дизайн-проєкту готелю з Ribas Hotels Group. Детальніше за посилання.

Підписуйтесь на наш блог, щоб бути в курсі новин ринку гостинності!