Чому глемпінг в Україні – це майбутнє туризму: тренди, виклики та можливості

Глемпінг (від англ. glamour camping) – це формат, який поєднує розкіш сучасних готелів із атмосферою природи та екологічністю традиційного кемпінгу. За останні п’ять років ринок глемпінгів в Україні зазнав вражаючого зростання. У 2021 році діяло близько 35 глемпінгів, а до початку 2024 року їх кількість зросла близько до 60. Глобальні тренди екотуризму, високий попит на унікальні враження та доступність інвестицій створюють значний потенціал для подальшого розвитку цього формату.
Динаміка ринку
Глемпінг в Україні почав розвиватися лише 5 років тому, коли було сертифіковано виробництво легких конструкцій. За даними дослідження «Огляд ринку глемпінгів», проведеного Ribas Hotels Group, Ribas Invest і Pro-Consulting, у 2021 році ринок стрімко зріс, однак повномасштабна війна у 2022 році призвела до знищення або релокації щонайменше 8 глемпінгів. Та за останній рік кількість об’єктів зросла, а інвестиції в цей сегмент перевищили $100 000 для окремих проєктів.
На думку Андрія Родкіна, CCO & co-founder Glamping UA, ринок глемпінгів в Україні нині демонструє експоненціальне зростання навіть в умовах складної геополітичної ситуації. «Після початку повномасштабного вторгнення, попри руйнівні наслідки для деяких проєктів, щорічний приріст об’єктів сягає 20%», – зазначає експерт.
За його словами, таке зростання пояснюється кількома важливими чинниками:
- Закриті кордони. Значна частина українців до повномасштабного вторгнення звикли проводити відпустку за кордоном. Наприклад, як повідомляла на своїй сторінці в соціальній мережі Facebook ексголова Державного агентства розвитку туризму України Мар’яна Олеськів, у 2021 році, попри усі карантинні обмеження, українці здійснили 14,7 млн подорожей за кордон як туристи. Натомість у 2019 році, згідно з опитуванням компанії Picodi, 33% українців обирали закордонний відпочинок. Відповідно, створився попит на якісні варіанти розміщення в Україні — і глемпінг може його задовольнити.
- Інвестиційна привабливість та гнучкість проєктів. Підприємці, які раніше обережно ставилися до довгострокових інвестицій через безпекові ризики, виявили, що глемпінги можна реалізувати з невеликим стартовим капіталом та швидкою окупністю. Мобільні конструкції дають змогу оперативно переналаштовувати локацію, що є важливою перевагою в умовах невизначеності.
- Попит на новизну та унікальні враження. Сучасний турист шукає не просто місце для ночівлі, а неповторний досвід, який може запропонувати як комфортний відпочинок на природі, так і можливість отримати емоційне відновлення. Новизна формату, а також його «інстаграмність» роблять глемпінг популярним серед різних верств населення.
Інвестиційний спеціаліст компанії Mandra, Анастасія Цветкова, підкреслює, що в найближчі роки глемпінг стане популярнішим серед туристів, а інвестори розглядатимуть цей формат як перспективний готельний бізнес. Україна має всі передумови для розвитку глемпінг-туризму: мальовничі природні локації, доступні інвестиції та зростаючий інтерес до екологічного відпочинку.

На фото: глемпінг Mandra Hills (c. Річка, Закарпатська область).
Вплив війни на ринок глемпінгів
До повномасштабної війни глемпінги активно розвивалися в різних регіонах України, включаючи узбережжя Чорного моря, локації на Дніпрі та сході країни. Наразі туристичний попит змістився на безпечніші західні та центральні області, такі як Карпати, Закарпаття, Львівщина, Івано-Франківщина.
За словами Анастасії Цветкової, в мережі Mandra до 24 лютого 2022 року працювали глемпінги Mandra Zatoka (Одеська обл.), Mandra Kaniv (Черкаська обл.) та Mandra Сhateau Trubetskoy (Херсонська обл.). Через повномасштабну війну тимчасово зачинились комплекси в Одеській та Херсонській областях. Останній було зруйновано внаслідок воєнних дій.
Андрій Родкін також зауважив, що війна зупинила багато інвестиційних проєктів та сповільнила стрімке зростання галузі, яке спостерігалося з 2021 року. У перші місяці повномасштабного вторгнення багато глемпінгів зазнали пошкоджень або були зруйновані вщент. Зокрема, об’єкт «Кози та матроси» від мережі «Чорноморка», вимушений був переїхати до Молдови, а глемпінг у Добропарку (Київська область) був зруйнований під час перебування загарбників під столицею та відновив свою діяльність вже у 2024 році під брендом Prozori.
«Проте, попри руйнівні наслідки, відновлення галузі вже розпочалося. Збільшення попиту на внутрішній туризм та прагнення до новизни спричинили зростання кількості містечок майже у 2,5 рази», – зазначає експерт.
Важливим чинником, що вплинув на відновлення ринку, стало бажання українців відпочити від повітряних тривог і ракетних обстрілів. Тому, з 2023 року, підприємці відновили відкриття нових глемпінгів в Україні. У тому числі під час війни і в мережі Mandra запустили глемпінги Mandra Hills в Закарпатській області посеред гір на висоті 900 м та Mandra Lavandiia в Одеській області на березі Хаджибейського лиману.

На фото: глемпінг Mandra Hills (c. Річка, Закарпатська область).
Головні виклики, які довелось долати власникам з 2022 року, пов’язані з підбором персоналу для роботи в комплексі. Це зумовлено масовою міграцією українців за кордон після початку повномасштабної війни. Однак, на думку Анастасії Цветкової, цю проблему можна вирішити, якщо почати пошук співробітників за 2-3 місяці до запуску.
Крім того, тепер у фінансовій моделі обов’язково включають закупівлю генератора, що забезпечує безперебійну роботу глемпінгових комплексів протягом усього року, навіть у разі надзвичайних ситуацій, пов’язаних з відключенням світла.
Де вигідно будувати глемпінги?
Географічне розмаїття України створює великі можливості для розвитку глемпінг-проєктів, проте нині безпекові фактори мають вирішальне значення. На думку Андрія Родкіна, величезний потенціал має Поділля, а також Одеська та Миколаївська області, і частина Херсонської області. Це не лише через дивовижні природні локації, якими багаті ці місцини, а й завдяки дуже низькій конкуренції, адже кількість глемпінгів тут невелика, і відкриття нових проєктів практично «приречене на успіх» за продуманого планування.
Полісся було б дуже перспективним, проте, за його словами, близькість до кордонів з росією та Білоруссю робить практично неможливим відкриття тут туристичних проєктів.
Натомість Анастасія Цветкова відзначає, що найперспективніші регіони для розвитку глемпінгів – це Карпати, Львівська та Київська області. Вона додає, що є також перспективні, але ще не повністю розкриті території, зокрема:
- Тернопільщина (Дністровський каньйон, печери, замки),
- Вінницька область (річка Південний Буг, Ладижинське водосховище),
- Волинь (Шацькі озера, лісові масиви),
- Хмельницька область (район Бакота вздовж берега Дністра).
Варто зауважити, що, згідно з дослідженням «Огляд ринку глемпінгів», близькість до води й мальовничі краєвиди підвищують привабливість таких місць і можуть збільшити середній чек на 20-30%.

На фото: глемпінг Mandra Lavandiia (c. Протопопівка, Одеська область).
Чим українські проєкти відрізняються від європейських?
Європейський ринок глемпінгів має десятилітній досвід розвитку, що забезпечує високий рівень стандартизації, державну підтримку та масштабні інвестиції, на відміну від відносно нового ринку в Україні, що не має вищезгаданих переваг.
«Ринок глемпінгу в Європі з’явився значно раніше, ніж в Україні, та розвивався на основі кемпінгу, формуючись із вже усталеної галузі зі стійким попитом», — зазначає Андрій Родкін. Він також додає, що одним з важливих факторів розвитку ринку стали урядові ініціативи, які підтримують глемпінг по всій Європі.
За даними Grand View Research, у 2024 році обсяг європейського ринку глемпінгу становив $1280,5 мільйона, з прогнозованим зростанням на 8,5% до 2030 року. Однак, як розповів експерт: «З досвіду наших дистрибуторів у Франції ми бачимо тенденцію до зростання конкуренції, що спонукає глемпер’єрів до постійного пошуку унікальних пропозицій, інвестицій у розкішні варіанти розміщення та впровадження технологічних інновацій».
Та Україна має значні конкурентні переваги, які дозволяють конкурувати з європейськими проєктами. «Наприклад, ніч у якісному глемпінгу у Франції коштує 100-250 євро, тоді як в Україні можна отримати аналогічний рівень сервісу за 50-120 євро», — додає Анастасія Цветкова.
Водночас експертка вказує на ключові проблеми українського ринку:
- Відсутність законодавчої бази для офіційного визнання глемпінгу як окремого виду туризму.
- Низький рівень стандартизації – відсутність єдиних вимог щодо сервісу, розташування та якості послуг.
- Недостатні інвестиції – мало великих гравців та міжнародних інвесторів у сегменті.
- Обмежена обізнаність населення, оскільки глемпінг поки що не став масовим трендом серед українських туристів.
На думку Андрія Родкіна, український ринок глемпінгів розвивається за іншим сценарієм: «Наш ринок значно менш насичений, попит перевищує пропозицію, тому конкуренція низька, а зростання відбуватиметься значно швидшими темпами». Він зазначає, що наразі Україна може конкурувати на ринку у питаннях сервісу та природної краси.
«Природа України має дивовижний потенціал для емоційного відновлення й усамітнення», — підсумовує експерт, однак додає, що головним слабким місцем є відсутність нормативної та законодавчої бази, що є серйозним бар’єром для розвитку.
Динаміка ціноутворення
Ціноутворення в глемпінг-індустрії стабільно зростає в останні роки. Як зазначають експерти, одним із основних факторів цього зростання є інфляція, підвищення податків та зростання вартості будівельних матеріалів.
За даними дослідження «Огляд ринку глемпінгів», нині середня вартість відпочинку в глемпінгах України варіюється від 2500 до 4500 грн за добу.
Анастасія Цветкова підкреслює, що протягом 2022–2025 років ринок глемпінгів зазнав значних змін під впливом економічної нестабільності, зокрема коливань валютних курсів і зростання вартості будівельних матеріалів. Експертка зазначає, що у західних областях спостерігається підвищення цін через зростання попиту та операційних витрат, тоді як у східних регіонах ціни могли знижуватися або послуги тимчасово не надавалися через небезпеку.
За прогнозами Андрія Родкіна, новизна вражень, яку пропонує глемпінг, готовність туристів платити за унікальний відпочинок, а також попит, що перевищує пропозицію, спричинятимуть подальше зростання цін на відпочинок у глемпінгу — до насичення ринку.

На фото: глемпінг Mandra Zatoka (с. Затока, Одеська область).
Перспективи розвитку
На думку експертів, український ринок глемпінгів має значний потенціал для зростання в найближчі 2-3 роки, попри виклики. У дослідженні ринку «Огляд ринку глемпінгів» прогнозується, що до 2027 року кількість глемпінг-локацій в Україні може досягти 70-80, що відображає значне зростання популярності цього виду відпочинку. Та український ринок глемпінгів може досягти оцінки $5-10 мільйонів до кінця 2027 року, із середнім зростанням на 20-25% щорічно.
У найближчі роки глемпінги в Україні будуть не тільки орієнтовані на внутрішніх туристів, але й на міжнародних відвідувачів, особливо з Європи. Так, до 2027 року очікується збільшення міжнародних туристичних потоків за рахунок розвитку більшої кількості міжнародних глемпінг-мереж, які сприятимуть залученню іноземних інвестицій і створенню нових можливостей для розвитку.
Розвиток формату спостерігається і на міжнародному ринку. Наприклад, за даними бізнес-консалтингової компанії Grand View Research, світовий ринок глемпінгів у 2025 році зросте на 12,5%, досягнувши обсягу $4,8 мільярда.
Андрій Родкін зазначає, що першим напрямом розвитку глемпінгів в Україні стане стандартизація. «Вже сьогодні в Україні успішно працюють мережі глемпінгів із відпрацьованими системами управління та унікальними концепціями», – говорить він.
Експерт також виділяє розвиток кастомних проєктів і сімейних глемпінгів із обмеженою кількістю варіантів розміщення, а також появу нових бізнес-моделей, орієнтованих на організацію спортивних кемпів або корпоративного відпочинку. Важливою складовою цього процесу є розбудова інфраструктури.
На думку Анастасії Цветкової, екологічні концепції та автономні готельні рішення, а також інтеграція глемпінгу з гастрономічним, активним, лікувально-оздоровчим і культурним туризмом допоможуть розширити сегмент.
На думку експертки, суттєвим каталізатором розвитку галузі стане і міжнародна співпраця. Отримання європейських грантів, залучення іноземних інвестицій та обмін досвідом з міжнародними партнерами сприятимуть створенню нових високоякісних локацій, що відповідатимуть світовим стандартам. Туристи, які шукають безпечний, комфортний і унікальний відпочинок, зможуть знайти відповідні пропозиції в західних та центральних регіонах України, що створює передумови для масштабного розвитку ринку.
Бажаєте більш детально дізнатися аналітику ринку глемпінгів? Ознайомтеся з дослідженням за посиланням.
Підписуйтесь на наш блог, щоб слідкувати за новинами ринку гостинності!