Роботу сервісного бізнесу під час війни можна порівняти із соціальною ініціативою. Адже українські підприємці впродовж повномасштабного вторгнення виживають лише завдяки гнучкості та постійному пошуку нових і нових антикризових рішень. З огляду на нестабільний попит на відвідування ресторану та відпочинок у готелі, підприємства вирішили поєднати соціально важливий сервіс з підвищенням прибутку, зокрема, запропонувавши низку додаткових послуг.
Готельна сфера
Після 24 лютого деякі готелі взяли на себе волонтерську місію і декілька місяців приймали гостей за собівартістю. Це здебільшого стосувалося об’єктів у західних і центральних регіонах. Крім того, деякі готельєри доєдналися до волонтерських місій. Так, наприклад, команда Ribas Hotels Group на початку війни організувала штаб допомоги ЗСУ та територіальній обороні.
Однак ніхто й гадки не мав наскільки затягнеться воєнний стан. Так, нині готельна сфера працює у межах чистого прибутку, що лише дає змогу компаніям підтримувати співробітників. Це пов’язано з тим, що відпочинок в готелі є непріоритетним в межах потреб людини, тому нині заклади вигадують альтернативні методи залучення гостей.
«Наразі всі наші дії – це не про збільшення прибутку. Ми робимо все для того, аби цей прибуток з’явився. Готельєри знаходять інструменти, щоб бути корисними, і ці послуги люди оцінюють позитивно», – зауважив Андрій Маренчук, керівний партнер Ribas Hotels Group.
Андрій Маренчук, керівний партнер Ribas Hotels Group.
Додаткові послуги у готелях
Після початку повномасштабної війни, з огляду на різні надзвичайні ситуації, кількість витрат готельних підприємств значно збільшилася, а кількість гостей – зменшилася. Тому деякі готелі вирішили вводити додаткові послуги, актуальні для людей, за спеціальною ціною. В умовах війни такий сервіс може допомогти і людям, і закладам розміщення. Серед додаткових послуг, які пропонують або можуть запропонувати готелі:
- Офіс у номері. Наприклад, в деяких готелях, якими керує Ribas Hotels Group, частину номерів було переорієнтовано під мініофіси. З огляду на те, що заклади автономні – там є світло та інтернет, вони можуть дати можливість людям працювати в будь-який момент, і ця послуга має великий попит. Крім того, якщо гостям потрібно провести низку зустрічей із командою в тиші, в готелях пропонують оренду номера лише на робочий час – з 8:00 до 20:00 за спецтарифом.
- Інфраструктура до ваших послуг. Інколи людям просто треба привести себе до ладу. Це може бути користування на годину номером, аби закрити поточні потреби в гігієні, чи кімнатою для сервісу, де можна випрати чи випрасувати речі.
Ресторанна сфера
Ресторанний бізнес на початку війни взяв на себе роль держави в забезпеченні військових їжею. Наприкінці лютого та до початку квітня ринок годував військові структури, починаючи від ЗСУ і територіальної оборони, закінчуючи працівниками поліції та прикордонниками. Зі свого боку, постачальники надавали продукти безкоштовно. Так, кілька закладів за день могли приготувати близько 2500-3000 обідів в невеликих містах (обласних центрах) і до 10 000 обідів на день у містах-мільйонниках. Лише після того, як стихла пряма загроза наступу на Київ, і на ринок зайшла організація World Central Kitchen, яка забрала величезну кількість витрат і роботи на себе, держава почала відновлення порядку харчування.
Говорячи про соціальну місію ресторанної сфери, свій внесок внесли гастро-вечері. «Наприклад, завдяки проєкту HoReCa Angels, Асоціації кулінарів України, компанії Restetika, маркетинговій агенції BeeSmart, а також проєкту «Шефи проти війни», ми провели чотири гастро-вечері за кордоном – у Німеччині, Австрії та Польщі. Основна мета таких заходів за кордоном – це, по-перше, зібрати кошти на потреби для військових, і, по-друге, – популяризувати українську кухню серед іноземців. Ми показуємо, якими різноманітними можуть бути наші страви: з авторською сучасною подачею, апетитним виглядом, неймовірним смаком. Крім того, ми провели нашу першу гастро-вечерю в Україні в Житомирі 22 лютого 2023 року, а також вже ведемо перемовини про проведення таких заходів у Львові, Вінниці та Кропивницькому», – розповів Андрій Магалецький, керівний партнер компанії Restetika.
Андрій Магалецький, керівний партнер компанії Restetika
Ресторанний бізнес допомагає і внутрішньо переміщеним особам, які втратили домівки. Вони також підтримують дітей-переселенців подарунками на свята. «Нині майже кожен заклад намагається взяти участь в зборі від тої чи іншої людини, чи бригади, адже на фронті також багато людей, що працювали в ресторанній галузі. Наприклад, з бару BarDuck (Київ), співвласником якого я є, нині воюють три людини – двоє барменів і шеф-кухар», – зауважив Андрій Магалецький.
Додаткові послуги в ресторанах під час війни
Нині говорити про високий рівень прибутковості ресторанів, що працюють в тому ж форматі, що і до повномасштабної війни, дуже важко. Саме тому заклади впроваджують у свою щоденну роботу додаткові послуги, що несуть і поєднують в собі соціальний і дохідний контексти. Серед них:
- Підвішені страви та напої. Зазвичай це роблять у тих ресторанах, які відвідують військові.
- Коворкінг. Ресторани виділяють певну кількість столів, де люди можуть попрацювати, зарядити телефон, скористатися Wi-Fi за відсутності світла. Гості в більшості таких випадків віддають ресторанам свою шану, замовляючи щось з меню. Здебільшого це вигідно як одній, так і другій стороні.
Фото: Freepik
- Доставка їжі. Вона і далі має попит, оскільки більшість людей не відвідують заклади через безпекові питання, або ж заощаджують на бензині чи транспорті. Проте обирають не відмовляти собі в улюблених стравах.
- Їжа з соціальним підтекстом. Мова про заклади, що називають деякі страви в меню назвами, пов’язаними з військовою тематикою. Тут важливо розуміти різницю: якщо це зроблено тільки заради підвищення популярності ресторану, то це негативно вплине на його імідж, натомість якщо це виконано з соціальною функцією, тобто відсоток від прибутку від таких страв спрямований, наприклад, на потреби ЗСУ, то це дуже гарна ініціатива, що неодмінно позитивно вплине на репутацію закладу.
«Фактично нині головна задача рестораторів – це триматися на плаву, зберегти команду та максимально вкластися в перемогу України, забезпечуючи допомогу зібраними коштами. Варто не забувати, що нині українці надають перевагу соціально орієнтованому сервісному бізнесу, на відміну від того, що не бере ніякої участі у волонтерських проєктах. І після закінчення війни ця тенденція лише посилиться», – резюмував Андрій Магалецький.
Підписуйтесь на наш блог, щоб не пропустити новини ринку гостинності!