Цьогоріч готелі Одеси продемонстрували гарні показники завантаження зі стабільним зростанням від низького до високого сезону. Все вказує на те, що ринок відновлюється. Проте на готельний ринок міста чекає низький сезон-2021, до того ж в Одесі знову введено локдаун. Однак готельєри, переживши складний минулий рік, вже були готові до посилення карантинних заходів.
Повну статтю читайте в Commercial Property №9(217) вересень 2021.
Автори: Тетяна Антонюк, Марина Паралюш
БІЛЬШЕ ПОЗИТИВУ
2021 рік виявився доволі вдалим для готельного сектора Одеси, його результати навіть перевищили очікування деяких гравців. Все тому, що оператори були обережні в плануванні, адже торік вони пережили чимало негативних чинників, зумовлених пандемією. Це масовий карантин із періодичними локдаунами, практично повне зупинення міжнародного авіасполучення, обмеження на проведення заходів, зниження ділової активності. Особливо складними були міжсезоння та низький сезон, коли гравці ринку розраховують лише на подієвий бізнес.
Однак, як зазначає Юрій Воловик, керівник служби управління доходами мережі Premier (керує готелем Premier Hotel Odesa в Одесі та 16 об’єктами загалом в Україні), говорячи про 2020 рік, не можна забувати, що попри загалом депресивний початок сезону, торік у липні-серпні готельним гравцям цього міста вдалося вийти на середньоринкові показники заповнюваності номерного фонду, які становили 55-60%. Водночас, за його словами, найактивніші об’єкти досягали у серпні 2020 року понад 70% завантаження.
Якщо порівнювати теперішню ситуацію з 2020, то впродовж поточного року на ринку готельної нерухомості Одеси спостерігається тренд відновлення. Ірина Сідлецька, генеральний директор компанії Vertex Hotel Group (три об’єкти в Одесі й один у Києві), каже, що готельний сектор цього міста поступово повертається до повноцінного функціонування. «Цей рік є набагато легшим. Ризикую сказати, що найгірше – позаду, – каже вона. – Хоча ми живемо в абсолютно непередбачуваному світі».
Так, упродовж 2021 року карантинні обмеження в Україні були послаблені, а гравці ринку та мандрівники адаптувалися до нових реалій. Найбільший позитивний тренд цього року – відновлення внутрішнього туризму, який є одним із пріоритетних в Одесі. Як зазначила Лариса Цвілюк, регіональний директор відділу продажів компанії Mozart Hotel Group (чотири об’єкти в Одесі), на його зростання вплинула заборона на виїзд за кордон і потреба людей у подорожах. «Окремо варто виділити ініціативу «Мандруй Україною», що сприяє пожвавленню попиту в туристичних локаціях нашої країни. Зокрема, згідно з інформацією Департаменту туризму Одеської міської ради, кількість туристів протягом поточного курортного сезону перевищила показники 2020 року», – коментує Ростислав Хома, керівник напряму консультаційних послуг у сфері нерухомості компанії EY в Україні
Артур Лупашко, засновник готельного оператора Ribas Hotels Group (дев’ять об’єктів в Одеському регіоні та 26 загалом в Україні), звертає увагу на міжнародний туризм, що також продемонстрував позитивні тренди. Зокрема, з’явилися нові туристичні потоки, наприклад, із Саудівської Аравії, для яких Україна – це відкриття. Він також підкреслює відновлення потоків гостей з Ізраїлю та Туреччини.
Зазначимо, що цього року Одесу відвідало три мільйони туристів, тоді як за весь 2020 рік місто прийняло два мільйони гостей. Для порівняння: у 2019 до нього приїхало 3,3 мільйона мандрівників.
ІВЕНТ-АКТИВНІСТЬ ВІДНОВЛЮЄТЬСЯ
Ще один чинник, який позитивно вплинув на готельну нерухомість Одеси, – зняття обмежень на проведення масових заходів, а відтак відновлення подієвої активності. Цього року до міста повернулися концерти, фестивалі, культурні івенти, корпоративні заходи, ділові конференції. Це позитивно впливає не тільки на показники завантаження, але й створює попит на додаткові послуги.
«Конференц-можливості – одні з ключових чинників, що впливають на дохід наших готелів», – розповідає Наталія Стаднiкова, регіональний менеджер з маркетингу компанії Мozart Hotel Group. Її об’єкти – постійні партнери таких заходів, як Одеський міжнародний кінофестиваль, Odessa Classics, «Золоті скрипки Одеси» й інших. Цього року крім розміщення гостей оператор надавав послуги кейтерингу, також на його локаціях проходила низка подій у межах фестивалів. Тому, як зазначила Наталія Стаднiкова, підвищений попит сприятливо позначився на результатах роботи готелів.
На початку року очікування оператора Premier щодо івент-активностей у місті були досить стримані. Проте в цьому сезоні саме MICE-сегмент дав компанії левову частку бізнесу. «Тільки у структурі проданих ночей частка сектора становила понад 30% у літній період, не кажучи вже про банкетне обслуговування та заходи без проживання», – розповів Юрій Воловик.
А компанія Vertex Hotel Group, випереджаючи тренд зростання івент-активності, сама стимулювала та давала привід українцям подорожувати до Одеси. Зокрема, вона створила проєкт «Мультисенсорія», в межах якого організовує кулінарні вечори, творчі зустрічі, креативні заходи. Це дає змогу й підвищити заповнюваність її готелів, і продовжити термін перебування гостей.