Як засновник та CEO Ribas Hotels Group, якою ви керуєте, успішно управляєте готелями в Україні, а також є автором книги «Більше, ніж сервіс». Зараз під вашим керівництвом функціонує 28 об’єктів. Перше запитання: вам було 24 роки, коли ви розпочали свій бізнес, як виникла ідея спробувати себе в готельній сфері?

Ідея прийшла випадково, але буду відвертий: мене надихнула книга Ізадора Шарпа «Four Seasons». Коли я прочитав її, зрозумів, що можна побудувати всесвітню мережу готелів без власних інвестицій. Тому, коли я починав, у мене не було грошей – всього 500 доларів на оренду жахливого офісу і перших двох працівників, які займались саме бронюванням і просуванням готелів.

Я починав з того, що брав їх у комплексне бронювання-просування. Потім пропонував поліпшити сервіс і таким чином почав керувати готелями на Одещині. 2014 рік був переломним, адже гостей було дуже мало через війну. Власники готелів не розуміли, чому не працюють ті методи, які працювали до 2014 року.

Це, як і будь-яка криза, стало вікном можливостей для мене. Почав розвивати керуючу компанію з метою побудувати таку саму всесвітню мережу, як колись зробив Ізадор Шарп, чи Хорст Шульце з «Ritz-Carlton». Моя мета – побудувати українську всесвітню мережу Ribas Hotels Group, яка буде родом з України. Всі в світі будуть знати, що Ribas — це класна чотирьохзіркова мережа готелів на курортах і в містах, що народилася в Україні і стала міжнародною. До речі, перші проекти вже реалізовані в Індонезії, Італії, Вірменії, Польщі — і це трапилося під час війни.

Якщо я не помиляюсь, то в вашому керуванні, також готель Radisson в Одесі, в Київі, їх два, Park Inn в Києві і ще один в Radisson Буковелі. А чому Ви обрали саме Radisson?

Для нас це кейс, коли ми кажемо, що ви живете в Radisson в Одесі і вам подобається сервіс. Вам подобається все, що відбувається в цьому готелі, вам подобаються сніданки, а керує цим Ribas. Наш рівень менеджменту не гірший, ніж рівень будь-якої іншої всесвітньої мережі. Ми можемо керувати так само якісно, або навіть ще краще, ніж будь-хто в світі. Але для того, щоб це на практиці можна було довести, не тільки словами, ми почали керувати першим готелем всесвітньо відомого бренду Radisson.

Таким чином, Ribas Hotels Group виступає як third-party management company. Є бренд Radisson, є власник готелю, і є Ribas, як локальна керуюча компанія. Зараз ми ведемо перемовини так само щодо керування Radisson у Пхукеті, Таїланді, і готелем Best Western в Туреччині, які будують українські забудовники. Вони хочуть купити бренд, бо розуміють, що це впливає на дохідність. Бренд генерує більше доходу в всесвітньому контексті. Проте, краще, щоб керувала така компанія, як наша, бо вона більш гнучка, швидка і інноваційна. І, як ви знаєте, як трапилось з Дією в Україні, деякі речі, які ми пропустили, ми швидко перестрибнули і зробили щось більш інноваційне, чого немає в світі. Я намагаюся зробити те саме в своїй компанії. Багато чого я пропустив, що є у всесвітніх мережах, але я хочу вийти весь цей шлях відразу на більш інноваційне рішення щодо менеджменту, обслуговування та таким чином обігнати всесвітні мережі.

Ви казали на початку, що починали бізнес без грошей і який чином зараз вдається залучати кошти для будівництва та інвестицій у бізнес?

Це багаторівневе питання, і відповідь на нього має бути глибокою. По-перше, люди довіряють людям, тому це питання особистої ділової репутації, питання особистих якостей, які партнери, забудовники та інвестори бачать в мені. Це питання відповідальності; я є амбасадором того, що завжди повинна бути особиста відповідальність за все. У мене ніколи не може бути вини країни, обставин, будь-чого; є тільки я і моя відповідальність за всі свої дії, за мою команду, за моє місто, за мої проекти.

По-друге, це human capital, тому що я без своєї команди ніхто і ніщо. Збираючи потужну команду і посилюючи її з кожним роком, ми бачимо, що інвестори все більше довіряють нам. Вони бачать, що в Ribas працюють найкращі фахівці, і що Ribas турбується про свої команди – це є безпекою для них, прогнозованістю, стабільністю та розвитком.

Часто чую від інвесторів, що вони вбачають в нас порівняння з біткоїном 10 років тому, і вони вважають, що зараз слід інвестувати в нас, оскільки ми точно будемо зростати.

Ви також зазначили на початку, що ваша кар’єра розпочалася в 2014 році. З того часу ви успішно реалізували кілька проектів, деякі з яких були вдалими в 2022 році, і зараз продовжуєте свій розвиток. Ви висловили думку, що криза — це можливості. Чи ви вірите в це особисто, чи це просто те, що загально вважається вами або іншими за вірне в сучасному бізнесі?

Мій приклад — це дуже яскравий випадок цього. Ми почали займатися цим бізнесом активно під час початку війни в 2014 році. До цього у мене були проби пера, але у 2014 році ми вже стали компанією. У 2020-2021 роках відбулася пандемія, і для нас це став першим квантовим стрибком. Було відкриття нових готелів, які стали для нас флагманами і зробили нас більш відомими. Також відбулося відкриття напрямку девелопменту, що призвело до багатьох піарних історій.

Зараз, під час війни, саме девелоперський кластер став для нас ще одним плацдармом для швидкого розвитку. За останні два роки ми запустили 15 девелоперських проектів, утворивши партнерство з будівельними компаніями та девелоперами, які будують кондо-готелі. Ми беремо активну участь у створенні цих продуктів. Але чому саме під час війни це стало актуальним?

По-перше, є перерозподіл ринку девелопменту, і такі готелі будуються переважно в західному регіоні. Інвестори вже не довіряють комерційній та житловій нерухомості, тому активно купують номери, апартаменти та котеджі в комплексах, які ми керуємо. Продажі стрімко ростуть, і отже, криза знову стала для нас вікном можливостей. Ми бачимо ці вікна, розуміємо, що зараз відбувається, і намагаємося визначити, як я можу бути корисним в новій економічній моделі та новому контексті. Ми максимально віддамо те, що можемо пропонувати ринку, і нам вдається створювати щось нове. Я своїм прикладом стверджую, що кожну кризу слід розглядати як можливість для перерозподілу ринку та відкриття нових горизонтів для нових гравців або нового квантового стрибка.

Ви висловили це дуже добре. Оскільки ті, хто переглядатиме наше інтерв’ю, скоріш за все, не будуть великими бізнесменами, але складатимуться переважно з середніх та малих підприємців. За моїми спостереженнями, багато людей просто хочуть зачекати, спостерігати і лише після цього розпочати свій шлях.

Це величезна помилка, і з бізнесової точки зору це серйозне ускладнення. З професійної точки зору ви втрачаєте тонус. Перечисленням будь-чого втрачається тонус підприємця, його енергія та мотивація. Тому ніколи не можна зупинятися підприємцям. По-друге, це те, про що я вже говорив, щодо вікна можливостей. Треба дуже уважно слідкувати за контекстом, відвідувати форуми, переглядати інтерв’ю, читати ділову літературу і ділові ЗМІ, щоб розуміти, що відбувається, куди все рухається, і яке моє місце в цьому майбутньому і теперішньому.

Щодо ваших міжнародних проєктів, ви зазначили, що в усіх ваших закордонних ініціативах ви експортуєте свій досвід. Наприклад, ви згадували про Таїланд, де умови відрізняються від тих, що в Польщі чи Румунії. Чому саме вас обирають в якості керуючої компанії? Вони, очевидно, вважають, що ваш досвід переважає перед іншими.

Є кілька факторів, які варто враховувати. По-перше, українські сервіси та менеджмент визнані на високому рівні. Раніше у наших співвітчизників існував комплекс меншовартості, але досвід, який ми отримали, працюючи з іншими компаніями, свідчить про те, що український менеджмент і сервіс значно перевершують багато інших країн світу, які є більш розвинутими за Україну. Ми, як лідери ринку в Україні, поєднуємо унікальну комбінацію якостей: талановитість, працьовитість, системність та сервісне спрямування. Ribas є лідером українського ринку, і, на мою думку, купівля нашої компанії сьогодні є вигідною інвестицією для забудовника. Він може домовитися про найбільш гнучкі умови, розуміючи, що ми можемо вийти за межі ринку України. Для нього ми, як українці, девелопери інвестори, стаємо своєрідною історією про те, як українець допомагає українцю на міжнародному ринку. Це може стати брендом, чи то Radisson, чи Ribas, але незалежно від цього українці експортують свої знання, залучають місцевих українців, передають свою ДНК компанії. Щодо відправлення працівників на міжнародні проекти, це завдання для мене важке, але вони передають свою ДНК, знання, досвід і розуміння того, як ефективно керувати компанією на Балі, в Італії чи в Таїланді. Це необхідно для забезпечення ефективності готелю, високого рівня сервісу та досягнення наших бізнес-цілей, зокрема, руху в напрямку smart sustainable city. Таким чином, ми експортуємо наш підхід до екології у бізнесі та соціальні проекти, які реалізуємо в Україні, на міжнародні ринки.

Ця книга, яку Ви написали про сервіс, для кого вона, кому її, на вашу думку, варто прочитати та вивчити?

Вона для всіх, насправді. Люди, навіть ті, які не займаються бізнесом, читаючи кейси від різних підприємців (у книзі представлено 20 підприємців не лише з готельно-ресторанної сфери, але й з інших галузей, таких як архітектура, кіно, одяг), зможуть зрозуміти, що сервіс може бути не лише обслуговуванням, але і стилем життя.

Чому я взяв різних підприємців, навіть таких як Нова Пошта і ДІЯ? Тому що моя ціль полягає в тому, щоб показати ставлення до сервісу як до шляху та стилю життя. Сервіс має бути не лише частиною обслуговування, але і повсякденним елементом життя, будь то взаємодія з колегами, партнерами чи будь-які сервісні послуги, будуючи їх як внутрішні для команди, так і зовнішні для покупців та інвесторів.

Я часто стикаюся із поганим сервісом, проте, підкреслюючи, що я написав цю книгу, я намагаюсь підсвітити, що український сервіс є одним з найкращих і що він повинен бути розгляданий як бренд. Український сервіс, який був довго недооцінений, є брендом, таким самим, як італійське взуття, ізраїльська медицина чи німецькі автомобілі. Я надихаю всіх, хто взаємодіє зі світом, наголошуючи, що ця взаємодія може бути вдосконаленою за допомогою сервісу. Таким чином, результат стає кращим, процеси стають приємнішими, а всі учасники взаємодії розуміють, що це повинно бути зроблено з урахуванням сервісу.

Продовження читайте в журналі «Дім та Інтер`єр».

Інтерв’юер: Сергій Панченко — Засновник «Міністерства дверей».

Підписуйтесь на наш блог, щоб слідкувати за новинами ринку гостинності!