Автор: Андрій Маренчук, виконавчий директор Ribas Hotels Group
У межах повномасштабної війни в країні сервісний бізнес поніс величезні збитки. Так, особливо на її початку люди були зацікавлені лише у збереженні свого життя. Нині паніка дещо спала і в деяких регіонах бізнес почав відновлення. Проте стратегія управління, що працювала до 24 лютого, наразі недієва. Для багатьох компаній найефективнішим і найдоступнішим способом її оновлення є оптимізація бізнес-процесів.
Андрій Маренчук, виконавчий директор Ribas Hotels Group
Головні виклики, що постали перед власниками сервісного бізнесу після початку війни
- Забезпечення безпеки. Коли почалася війна, люди масово почали переїжджати на захід країни, де було відносно безпечніше (в умовах війни вся територія України – це про небезпеку). Саме це і продавали готелі на заході України. Тоді людям було потрібно лише харчування і спокій. Ми в мережі Ribas Hotels у цей час перейшли на індивідуальні тарифи для кожного гостя, а також навіть розробили помісячні пропозиції.
- Брак гостей. На початку повномасштабної війни було незрозуміло навіщо зараз людям мандрувати чи ходити до ресторанів. Наприклад, в Одесі сервісний бізнес нині працює, але людей значно менше, ніж до війни. Якщо до цього до міста приїжджали сотні тисяч людей, то зараз 10% від минулорічного потоку.
- Збереження команди. Що найгірше для готелів і ресторанів – у таких умовах неможливо щось спрогнозувати. В цей час ми для себе визначились, що там, де є можливість відносно безпечно працювати, треба продовжувати роботу. І, насамперед, через збереження команди та її підтримку.
На фото: готель WOL.121 (Одеса)
Як оптимізувати основні процеси в компанії під час війни?
- Розробити різні плани роботи. Якщо раніше у вас був один план, то зараз необхідно розробити чотири: оптимістичний, песимістичний, реалістичний і ваші дії на випадок найгіршої ситуації. Відповідно, треба розрахувати затрати за умови різного рівня завантаження. Також необхідно вести щоденний контроль та робити аналіз витрат і доходів підприємства.
- Бути відвертим з командою та запропонувати оновлену систему роботи. Треба організувати роботу так, щоб ваші витрати залежали від завантаження. Як варіант – домовитися з персоналом виплачувати йому за кількість зробленої роботи. До прикладу, в готелях покоївкам виплачувати за кількість прибраних номерів на день; так само і офіціантам в ресторані – погодинно або позмінно. Необхідно відверто побалакати з командою, що в межах воєнного стану ви відчиняєтесь, не знаючи, що буде завтра. Сказати, що є можливість сьогодні попрацювати, але пояснити, що не можете гарантувати постійні виплати, як було раніше. Тому в наших готелях нині керуючі з вечора планують кількість співробітників на наступний день. Вони аналізують завантаження і розуміють, який персонал потрібен на завтра.
На фото: готель WOL.121 (Одеса)
- Не обмежувати кількість співробітників. Це питання сервісу. Нині гості готові отримати менше послуг, проте за умови незмінної якості. До прикладу, є деякі тризіркові готелі, у яких під час воєнного стану ресепшн працює тільки до 23:00. Проте коли починається комендантська година, в закладі лишається охоронець, що виконує певні функції адміністратора.
- Зменшити кількість послуг. Наприклад, якщо у пятизірковому готелі у вартість номера було включено SPA, то можна запропонувати гостям не використовувати цю послугу. Обмежити її та змінити тарифи. Або якщо це міський готель і зараз людям не потрібно в постійному обсязі SPA, то можна обмежити його години роботи. Щодо рішення для ресторанів – оптимізувати меню. Нині деякі заклади вдвічі або втричі скорочують кількість позицій тільки для того, щоб обмежити складські витрати та кількість персоналу на приготування цих страв. Тобто варто і далі годувати гостей, надавати їм сервіс, але в обмеженому варіанті.
На фото: готель WOL.121 (Одеса)
- Посилення корпоративного напряму (для готелів). Нині багато міжнародних організацій переселяються в Україну для допомоги. Так само є бізнес, що релокується. Усі вони шукають житло. Ви можете домовитися з ними за спеціальними тарифами та матимете постійних гостей і стабільне завантаження. До прикладу, нині у нас тривають перемовини з ІТ-компанією, яка хоче повністю орендувати готель Ribas Rooms Odesa (колишній Bossfor by Ribas), але вона пропонує за один номер 8000 гривень на місяць. Якщо б нам запропонували таке у минулому році, це було б вкрай невигідно. Проте, з огляду на ситуацію, треба бути більш гнучкими.
- Не забувати про маркетинг. Маркетинговий бюджет – це те, що під час кризи точно не можна зменшувати. Хоча про його скорочення у важкі часи для бізнесу думають 99% готельєрів і рестораторів. Варто розуміти, що він напряму впливає на ваш дохід. До прикладу, нині особливо актуальним є ситуативний маркетинг. І в Україні є безліч кейсів компаній, що збільшили впізнаваність бренда завдяки вчасному та якісному реагуванню на певну подію.
На фото: готель WOL.121 (Одеса)
Чого нині ні в якому разі не можна робити – то це ставити бізнес на паузу й очікувати на кращі часи. Загалом чекати на певну подію – неефективно в сучасних реаліях, де важко щось спрогнозувати. Тому необхідно шукати нові підходи до оптимізації процесів і продовжувати працювати, сплачувати податки та розвивати український бізнес.
Підписуйтесь на наш блог, аби слідкувати за ринком гостинності!