Класифікація готелів – це відведення їм певного рангу залежно від наявності певних зручностей для гостей. Як правило, така система дає можливість оцінити статус готелю туристами перед заїздом і формувати очікування.
Класифікація зірок готелів є найпопулярнішим способом категоризації. Однак і вона має свою специфіку. Оскільки досі немає єдиної класифікації готелів у світі, кожна країна вказує свої вимоги до категорії місць розміщення.
Однак спроби створення загальної системи були. Так, у 2009 році було створено Hotelstars Union. Ця угода підвищує репутацію і якість готельної індустрії, забезпечуючи прозорість і безпеку для гостей і тим самим заохочує готельний маркетинг.
У цій статті ми розберемо систему присвоєння зірок українським об'єктам згідно з Національним стандартом України й порівняємо його вимоги з правилами системи Hotelstars Union.
Готель категорії 1* в Україні пропонує невисокий рівень комфорту. Як правило, такі об’єкти розташовані в непримітних місцях. Готелі цієї категорії найчастіше невеликі та мають у розпорядженні понад 10 номерів. Харчування там не передбачається, а зручності можуть бути на поверсі. Однак об'єкти мусять включати:
- паркомісця (не менше 10% від чисельності номерного фонду);
- окремі входи для постояльців і працівників готелю;
- ліфт (в триповерхових і більше готелях);
- зону рецепції площею не менше 10 м2 (з номерним фондом до 50 кімнат). Додаткову площу 0,2 м2 на кожен наступний номер після 50;
- 60% одномісного та двомісного номерного фонду;
- килимове покриття в номері або приліжкові килимки;
- номерний фонд з одномісних кімнат площею 8 м2, двомісних – 10 м2, тримісних – 14 м2, чотиримісних – 16 м2;
- постільну білизну;
- санвузол (не менш ніж у чверті від номерного фонду та на всіх поверхах готелю);
- шафи для зберігання предметів верхнього одягу;
- килимок у ванній кімнаті;
- тумбу біля кожного ліжка;
- стільці або крісла (від двох на номер);
- телевізор за потребою постояльця;
- обідній стіл.
Система Hotelstars Union від таких готелів вимагає:
- наявність у всіх номерах душу або ванни та туалету;
- щоденне прибирання кімнат;
- телебачення у всіх номерах;
- наявність столу та стільця;
- присутність мила або гелю для душу;
- наявність банних рушників;
- присутність стійки ресепшн;
- загальнодоступний телефон для гостей;
- можливість сніданку;
- вибір напоїв;
- можливість депозиту.
(Готель «Лайм», Київ)
Готель 2* – це туристичний клас. Найчастіше там розташовуються туристи, які подорожують недорогими екскурсійними маршрутами. Відповідно до європейських та американських стандартів, у номері такого готелю мусить бути санвузол і телевізор. Іноді ресторан у готелі розташований в холі одного з поверхів і пропонує континентальний сніданок. В Україні, крім перерахованих вище пунктів, готель мусить включати:
- заклад харчування (для об'єктів на 50 номерів і більше);
- автостоянку біля готелю або не більше ніж в 400 метрах від нього;
- зону рецепції площею не менше 20 м2 (з номерним фондом до 50 кімнат). Додаткову площу 0,3 м2 на кожен наступний номер після 50;
- номери з декількома кімнатами або можливістю об'єднання однокімнатних у разі потреби;
- санвузли в 50% номерного фонду;
- однокімнатні та двокімнатні номери в більш ніж половині фонду;
- номерний фонд з одномісних кімнат площею 9 м2, двомісних – 12 м2, тримісних – 16 м2, чотиримісних – 18 м2.
Вимоги Hotelstars Union для таких готелів:
- сніданок у вигляді шведського столу;
- наявність лампи для читання поряд із ліжком;
- доступ в інтернет у номері або в суспільній зоні;
- можливість оплати послуг карткою;
- наявність гелю для душу у ванній кімнаті;
- лляні полички в номері;
- пропозиція гігієнічних товарів (зубна щітка, зубна паста тощо).
(Готель «Олександрія», Київ)
Готель 3* можна віднести до більш високої категорії та найпоширенішої. У цьому випадку мова йде про зручності в номері, наявність мила, шампуню й іноді фена. У деяких таких готелях є мінібар і кондиціонер. Крім усього перерахованого раніше, в Україні тут неодмінно мають бути:
- паркомісця або гараж (20% місць від кількості номерів);
- окремий службовий вхід;
- бар або ресторан на території, де кількість місць не менше ніж 75% від номерного фонду готелю;
- санвузол у всіх номерах;
- номерний фонд з одномісних кімнат площею 10 м2 і двомісних – 14 м2 (без урахування санвузла, коридора, балкона);
- сейф для гостей у приймальній зоні;
- рецепція з мінімальною площею 20 м2 (з номерним фондом до 50 кімнат). Додаткова площа 0,5 м2 на кожен наступний номер після 50;
- перукарня;
- телевізор і телефон у всіх номерах.
Hotelstars Union стандарти для таких готелів:
- стійка реєстрації мусить бути відкрита 14 годин, доступна за телефоном цілодобово. Там має працювати двомовний персонал;
- кімната для відпочинку біля ресепшену, доставка багажу до номера за запитом;
- наявність фена, очищувальних серветок;
- послуга доставки напоїв до номера;
- дзеркало та поличка для валізи в кімнаті;
- наявність телефону в номері;
- швейний набір, приладдя для чищення взуття, послуги пральні та прасування в готелі;
- надання додаткової подушки та ковдри за запитом;
- наявність системи управління скаргами.
(Готель «Турист», Київ)
Готелі 4* вважаються об'єктами з високим рівнем сервісу. Простори цього класу орієнтовані на людей із середнім достатком. Вони передбачають гарне місце розташування: у центральній локації міста або на першій лінії пляжу. Крім вищезазначеного переліку, в Україні вони мусять включати:
- зону рецепції площею не менше 30 м2 (з номерним фондом до 50 кімнат). Додаткову площу 0,8 м2 на кожен наступний номер після 50;
- окреме приміщення для харчування персоналу;
- не менш ніж один ліфт на кожні 60 номерів;
- сауну;
- послугу косметологічних процедур;
- заклад харчування з кількома залами;
- двомісні кімнати площею 15 м2, одномісні – 12 м2 (без урахування санвузла, коридора, балкона);
- ванну;
- килим у кімнатах;
- два крісла або диван у номерах;
- мінібар, чайник, склянки;
- фен у номері;
- кавовий столик;
- робочий стіл і стілець.
Вимоги Hotelstars Union для готелів такого типу:
- стійка реєстрації мусить бути відкритою 16 годин, а також доступною за телефоном цілодобово;
- наявність лобі з місцями для сидіння та баром;
- сніданок у вигляді шведського столу або за меню з доставкою до номеру;
- наявність м'якого стільця або дивана зі столиком;
- мінібар або 16-годинний сервіс доставки напоїв;
- халат і тапочки за запитом;
- наявність косметичних продуктів у номері (наприклад, шапочка для душу, пилка для нігтів, ватні палички), дзеркала, опалення у ванній кімнаті.
Прикладом такого готелю в Україні є Wall Street Hotel. Об’єкт розташований у центрі Одеси, біля Дерибасівської. Він входить до топ-3 найкращих готелів міста і перебуває в управлінні Ribas Hotel Group.
(ГотельWall Street Hotel, Одеса)
Готелі 5* надають широкий спектр послуг. П'ятизіркові місця для розміщення, які відповідають категорії, нагадують невелике містечко з усією необхідною інфраструктурою. В Україні такі об'єкти мусять включати:
- паркінг або гараж з основними послугами технічного обслуговування автомобілів (не менше ніж 25% машиномісць від кількості номерів);
- окремий бар у зоні приймання гостей;
- зону рецепції площею не менше 50 м2 (з номерним фондом до 50 кімнат). Додаткову площу 1 м2 на кожен наступний номер після 50;
- басейн;
- здравпункт;
- нічний клуб;
- двомісні кімнати площею мінімум 16 м2, одномісні – від 14 м2 (без урахування площі санвузла, коридора, балкона);
- підігрів підлоги у ванній;
- повну звукоізоляцію стін, дверей, вікон у кімнатах;
- мінісейф у всіх номерах.
Вимоги Hotelstars Union для таких готелів:
- стійка реєстрації мусить працювати цілодобово, багатомовний персонал;
- послуги паркувальника;
- консьєрж, паж;
- просторий зал у зоні рецепції на кілька місць і роздача напоїв;
- вітання гостя квітами або подарунком у номері;
- засоби особистої гігієни у флаконах;
- ПК у номері за запитом;
- сейф у кімнаті;
- послуги прасування (повернення упродовж однієї години), чищення взуття;
- мінібар у номері, а також доставка в кімнату їжі та напоїв цілодобово;
- вечірня підготовка ліжка до сну;
- нерозголошення особистої інформації про гостей.
(Готель NEMO Hotel Resort & SPA, Одеса)
У зв'язку з тим, що єдиної класифікації готелів немає, перераховані вище правила актуальні не скрізь. Наприклад, американські тризіркові об’єкти близькі до чотиризіркових у Європі. А в тризіркових готелях в Азії наявність мінібару, телевізора й холодильника в номері не є обов'язковим. Тут працює не закономірність, а кон'юнктура попиту. Тому найчастіше вартість номеру в готелях різних категорій може збігатися, або навпаки – ціни можуть відрізнятися навіть у готелях одного класу.
Варто зазначити, що всі об'єкти піддаються перевірці, яка підтверджує або спростовує факт дотримання вимог щодо їхньої класифікації. На сьогодні це питання стоїть особливо гостро, оскільки після прийняття Закону України «Про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор» цей процес є обов'язковим.
Як правило, процедура класифікації проходить у кілька етапів і в результаті готель отримує акт, у якому прописується до якої категорії її можна віднести. Після цього документація розглядається акредитованою комісією, яка в подальшому видає свідоцтво з категорією об'єкта. Цей процес є досить трудомістким, тому краще звертатися до фахівців, які будуть гарантувати Вам професійний підхід до сертифікації Вашого готелю.
Детальніше про Готельний консалтинг від Ribas Hotels Group. Детальніше за посиланням.
Підписуйтеся на наш блог, аби дізнаватися найцікавіші факти про готельний ринок України.