Автор: Тетяна Морозова, провідна архітекторка Ribas Hotels Group, сo-founder & CEO TEMO hotel design

Стаття опублікована у виданні The Page.

Інколи (або дуже часто) замовник і архітектор не можуть одразу порозумітися. Це нормально, що непорозуміння виникають впродовж процесу проєктування та будівництва через різне бачення або брак інформації на початку. Найефективнішим виходом з цієї ситуації є здорова комунікація як тільки вам здалось, що щось йде не так, як тільки ви бачите інше, ніж було на рендері, тощо… Замовнику варто відразу говорити, якщо щось не влаштовує або викликає сумніви. Тоді архітектор зможе швидко знайти рішення проблеми. Можливість діалогу допомагає уникнути конфліктів у майбутньому. Я підготувала низку запитань, які допоможуть вам зрозуміти один одного на початковому етапі співпраці.

10 питань, які замовник має поставити архітектору

1. Які об'єкти ви проєктували?

Маючи досвід як у якості замовника, так і в ролі архітектора-дизайнера, я вважаю, що на початку важливо отримати інформацію про проєкти, над якими працював фахівець. Можна навіть попросити відгуки та контакти попередніх клієнтів. Такий аналіз також допоможе зрозуміти, з якими об’єктами працював архітектор. Наприклад, якщо ви замовляєте в нього проєкт готелю, важливо перевірити наявність портфоліо в цьому сегменті.

Також варто дізнатися про досвід роботи з бюджетами, скільки коштувала реалізація інших подібних до вашого проєктів. Завжди потрібно запитувати про наявність комплектації та специфікації в проєкті. Адже красиву картинку, яку ви бачите на візуалізації, буде важко реалізувати в житті без детальної інформації про те, з яких матеріалів складається проєкт і який його бюджет. Планування бюджету на початку будівництва допоможе зробити керування проєктом та фінансування більш організованим та передбачуваним.

2. Скільки людей буде працювати над проєктом?

Це також важливий момент, який може допомогти зрозуміти загальний підхід компанії. Важливо дізнатися, з ким саме ви будете спілкуватися та чи є в команді проєктний менеджер (цей пункт особливо важливий для великих проєктів).

3. Чи враховуєте ви креслення інженерії в дизайнерському проєкті?

Про момент поєднання інженерних і дизайнерських креслень часто забувають, але він має велике значення. Це допомагає уникнути ситуацій, коли замість запланованої за проєктом на стіні картини ви зустрічаєте радіатор або кондиціонер.

4. З якими програмами ви працюєте?

Це не ключовий аспект, але якщо архітектори та дизайнери, з якими ви працюєте, використовують під час проєтування BIM-моделювання (це може буде програма Revit або ArchiCAD) креслення будуть більш точними та інформативними.

BIM (Building Information Modeling) – це підхід до проєктування, який використовує цифрові моделі будівель для управління інформацією про проєкт на всіх його етапах, від початкового проєктування до експлуатації. Це більше ніж «пласке» креслення; це детальна робота, що надає більше інформації та зменшує кількість помилок під час реалізації, оскільки всі дані взаємопов'язані і легко перевіряються.

Також дуже важливо ознайомитися з кресленнями, щоб зрозуміти їхній вигляд та склад альбому. Бажано показати ці креслення будівельникам (якщо ви вже знаєте, з ким будете працювати над вашим проєктом) і запитати, чи вони відповідають їхнім потребам. Це важливо для ефективної комунікації між дизайнером і генпідрядниками, особливо в маленьких проєктах.

5.Чи займаєтесь ви авторським наглядом і що в нього входить?

Авторський нагляд є важливим аспектом, і його основна мета полягає в забезпеченні відповідності реалізації проєкту. Важливо обговорювати цей момент ще на початковій стадії роботи над проєктом, щоб уточнити, з яких елементів він складається, скільки коштує, яку кількість виїздів архітектора на проєкт передбачає та яку зону відповідальності проєктувальника окреслює.

6. Як часто ви будете приїжджати на об'єкт?

У будівництві є різні етапи, і роль архітектора може змінюватися від етапу до етапу. Наприклад, є періоди, коли фахівець потрібен на місці менше, але важливо, щоб він був на зв`язку відділено з генпідрядником в робочий час. Так само є період запуску, коли необхідна щоденна присутність архітектора на обʼєкті. Тому важливо заздалегідь узгодити ці аспекти, щоб уникнути непорозумінь у майбутньому.

7. Які етапи робіт плануються?

Оскільки різні студії мають власні методи роботи, важливо перед початком проєкту уточнити загальний графік робіт, формат внесення правок і додаткові деталі, що будуть корисні під час створення проєкту.

8. Як архітектор бачить стилістику майбутнього проєкту?

Можна попросити підготувати додаткові референси перед початком роботи, щоб переконатися, що стиль дизайнера підходить під ваш проєкт. У людей різний смак, тому це абсолютно природно.

9. Чи буде світловий перерахунок і чи залучений світловий дизайнер в проєкт?

Освітлення має великий вплив на психологічний стан людей, що перебуватимуть в цьому приміщенні. Зокрема на настрій впливають його потужність, температура і колір. Під час розробки дизайн-проєкту важливо виконати світловий розрахунок для кожного приміщення, що дозволяє спрогнозувати, чи буде достатньо світла для комфортного перебування.

10. Продукцію яких виробників/фабрик ви плануєте використовувати у проєкті?

Залежності від вимог і бюджетів в проєкті можуть бути передбачені матеріали, меблі та елементи як вітчизняних, так і зарубіжних виробників або фабрик. Це впливає на бюджет, логістику та терміни постачання.

Останні роки ринок меблів, освітлення та декору України активно розвивається, також значно збільшилась кількість пропозицій від локальних майстрів. Тому використання українських матеріалів та крафтових виробів стає все більш популярним в нових проєктах.

Резюмуючи, варто зауважити, що співпраця з архітектором – це історія про партнерство та взаєморозуміння. Тож комунікація тут має виходити на перший план. Обговорення всього на перших етапах дасть вам змогу реалізувати найкращі проєкти разом.

В межах освітньої ініціативи «Школа готельного бізнесу» вже 16 травня відбудеться безкоштовна онлайн-лекція Тетяни Морозової, провідної архітекторки Ribas Hotels Group, сo-founder & CEO TEMO hotel design, на тему: «Дизайн як каталізатор прибутковості готелю: практичні вказівки та інсайти».

Реєструйтеся за посиланням та приєднуйтесь до онлайн-лекції!

Підписуйтесь на наш блог, щоб не пропустити колонки наших експертів!