Чому Україна — гарне місце для бізнесу

Авторська колонка Артура Лупашко, засновника групи компаній Ribas Hotels Group
Попри складні обставини — війну, економічну турбулентність і виклики відбудови — Україна залишається перспективним майданчиком для підприємництва. Тут зберігається запит на нове, є простір для сміливих ідей і спільнота фахівців, здатна втілювати амбітні проєкти навіть у непростих умовах.
Бізнес, який росте на противагу обставинам
За всі роки незалежності Україна пропонувала бізнесу унікальні можливості — і сьогодні не виняток. Зростаючий ринок, слабка конкуренція в багатьох нішах, високий попит на продукти й сервіси — усе це створює сприятливий ґрунт для старту і швидкого масштабування.
Сьогодні бізнес-клімат в Україні — це територія шансів, де легко почати і легко втратити. Та попри все, малі та середні підприємства мають високу маржинальність, адже ринок ще досі «голодний» до нових продуктів.
Водночас ми живемо в умовах, коли держава досі не стала сервісом для підприємця. Так, податкова система, особливо для малого бізнесу, залишається однією з найліберальніших у Європі. Але виклик — не у ставках, а в адмініструванні. Підприємці стикаються зі складною звітністю, непрогнозованими перевірками, блокуванням рахунків.
Україна також залишається країною високопрофесійних кадрів за помірну оплату праці. Саме це — один із ключових активів, який приваблює не лише локальних, а й міжнародних підприємців. Ми маємо розвинений IT-кластер з гарною репутацією на глобальному ринку, конкурентоспроможну технічну базу й сильні освітні традиції. Так, за даними «Львівського IT Кластера», кількість фахівців у галузі становить 302 000 осіб, з яких 238 000 — це технічні спеціалісти, які живуть і працюють в Україні.
Як змінилася база для ведення бізнесу
Війна суттєво змінила середовище, в якому працює український бізнес. Найбільше постраждала логістика: подорожчання перевезень, обмеження маршрутів, нестабільність. Це вплинуло на собівартість товарів і змусило девелоперів переглядати підходи до будівництва, яке подорожчало на 20–30% на тлі падіння попиту.
Водночас війна стимулювала розвиток локальних ІТ-рішень — зокрема в галузі CRM, ERP, LMS. Вони ще не досконалі, але вже доступні для малого бізнесу і дозволяють автоматизувати процеси.
Комунікаційна інфраструктура теж адаптувалась: поширення Starlink, гнучкість команд і перехід до гібридних форматів роботи забезпечили стабільність і нову якість управлінських моделей.
Україна як магніт для інвестицій
Інвестиційна активність в Україні залишається стриманою — це природно в умовах війни. Водночас частина гравців уже бачить потенціал у відбудові та трансформації ключових секторів — саме вони формують нову інвестиційну динаміку.
У 2024 році притік прямих іноземних інвестицій в Україну склав $3,33 млрд, що на 25% ($1,16 млрд) менше, ніж у 2023 році. Про це повідомив Данило Гетманцев, голова Комітету Верховної Ради з питань фінансів. Водночас значна частина інвестицій — 71,6% ($2,38 млрд) — надійшла у формі реінвестованих доходів іноземних інвесторів, отриманих в Україні. Проте ця сума зменшилася на 30% ($1,02 млрд) у порівнянні з 2023 роком.
Продовження читайте у виданні LIGA.net.
Підписуйтесь на наш блог, щоб слідкувати за новинами ринку гостинності!